1000x325_Header_PRCO.jpg

Nierstichting maakt Nederland zoutbewuster met de campagne 'Goed of zout?'

Onbewust krijgen we met alledaagse producten meer zout binnen dan goed is voor onze nieren. Met de door Energize ontwikkelde zoutcampagne wil de Nierstichting mensen zoutbewuster maken en lekkere alternatieven aanreiken.

Ongeveer 85% van de Nederlanders krijgt te veel zout binnen. Alledaagse producten bevatten veel meer zout dan mensen zich realiseren. We weten dan ook vaak niet of we een goede of een zoute keuze maken. Daarmee brengen we onze nieren onbewust mogelijke schade toe, zeker naarmate we ouder worden. Gelukkig zijn er hele goede én lekkere alternatieven. Dat bewijst de Nierstichting door te inspireren met goede alternatieven voor de zoutere producten die we vinden in de supermarkten. Zo helpt de Nierstichting om met minder zout lekker gezond te eten.

Goed of zout?

De Nierstichting wil mensen bewust maken van de hoeveelheid zout in producten en hen motiveren al op het moment van aankoop voor een minder zout, maar ook heel lekker alternatief te kiezen. In de campagne leggen we mensen op verschillende kanalen twee alternatieven voor: een goed en een zout product. Met een korte quiz test je spelenderwijs hoe zoutbewust je bent. En op social media krijg je naast het goede alternatief ook heerlijke receptideeën aangereikt. Om de oudere doelgroep te bereiken is een advertorial ingezet in het magazine van de Seniorenwijzer. Dankzij de inzet van PR is de zichtbaarheid van de campagne vergroot. Zo was de campagne onderwerp van gesprek bij Koffietijd (vanaf 07:06 minuten) en verschenen artikelen in diverse landelijke en regionale media, passend bij de doelgroep. Op de radio is samen met Nierstichting ambassadeur Stanley Burleson awareness gecreëerd voor zoutbewuste voeding én wordt traffic naar online quiz gegenereerd.

2400x1080_Sliders_Nierstichting_Telefoon_Mockup_Stories.jpg

De Goed of Zout quiz: hoe zoutbewust ben jij?

In de online quiz laten we mensen steeds kiezen tussen een goed en een zout alternatief. Aan jou de taak het product te selecteren dat het minste zout bevat. Direct na het maken van je keuze krijg je bondige uitleg over de verschillen tussen de producten én tips voor lekkere alternatieven. Na het afronden van de quiz kun je het Lekker Gezond magazine downloaden. Dit magazine staat vol met tips en lekkere zoutbewuste recepten als alternatief voor de zoute producten die we terugzien in de campagne. Benieuwd hoe zoutbewust jij bent? Doe de quiz op nierstichting.nl/goedofzout.

2400x1080_Sliders_Nierstichting_Zoutquiz_Website_Laptop.jpg

Mogen we dan nooit meer een boterham oude kaas?

Je nieren zijn je leven, daarom moeten we goed voor onze nieren zorgen. Onder andere dus door zoutbewuster te eten. Het gaat erom dat we ons bewust zijn van de hoeveelheid zout in de alledaagse producten die we regelmatig consumeren. Dat betekent niet dat we nooit meer zoutere producten mogen eten. Het is belangrijk om te voorkomen dat we dag in dag uit de maximum hoeveelheid zout overschrijden. We boeken al snel resultaat als we vaker kiezen voor een goed en lekker alternatief!

Verantwoordelijk bij klant: Jarina Rombouts–den Heijer, Nicolet Annema

Bureau: Energize

Radio: Soundsright Studio

HTML animaties: De Franse Kamer