Ontdek nieuwe vrienden via likes

Samsung GALAXY S4 campagne verbindt mensen op basis van gedeelde interesses

04 SEPTEMBER 2013, AMSTERDAM
Kunnen likes tot nieuwe vriendschappen leiden? Samsung onderzoekt het met Like Companions; een activatiecampagne die mensen op basis van Facebook-likes verbindt. Creatief bureau Energize tekende voor de campagne.

Van vreemde naar vriend

De campagne maakt het mogelijk om je eigen Facebook-likes met die van iedereen te vergelijken. Zo kunnen gebruikers eenvoudig inzicht krijgen in hun huidige vriendengroep en mogelijk zelfs nieuwe vrienden ontdekken. Want gedeelde interesses vormen de ideale basis voor een vriendschap.

Jesse Ridder, creative bij Energize: “De mens is een sociaal dier. En connectiviteit evolueert in sneltreinvaart. Een belangrijke trend is dat via social media nieuwe vriendschappen ontstaan op basis van gedeelde interesses. En Facebook is nog steeds het platform waarop mensen massaal hun interesses delen door het liken van content."

Hoe het werkt

Op Likecompanions.com melden deelnemers zich aan met hun Facebook-account. Vervolgens worden persoonlijke likes vergeleken met die van vrienden en alle andere deelnemers. De personen met de meeste overeenkomsten worden bestempeld als Like Companion. Deelnemers zien eigen vrienden direct en kunnen onbekenden groeten. Groet die persoon terug, dan wordt elkaars Facebook-profiel getoond. Vervolgens is het aan hen of daar een (Facebook)vriendschap uit vloeit.

Samsung GALAXY S4

Like Companions maakt onderdeel uit van de “Life Companion” introductiecampagne voor de Samsung GALAXY S4. Met het toestel kunnen mensen nog makkelijker verbinding met elkaar maken. Zo kunnen de speakers en schermen van meerdere toestellen draadloos met elkaar worden verbonden om gelijktijdig van dezelfde content te genieten. Deelnemers aan de campagne maken dan ook, samen met een Like Companion naar keuze, kans op een GALAXY S4.

Credits:

Bureau: Energize Amsterdam
Creatie: Jesse Ridder & Jurriaan van Bokhoven
Design: Paul Duijser
Strategie: Sjoerd Goderie
UX: Chris Pierson
Account: Jack Gnodde
Realisatie: MediaMonks
Illustraties: LouLou & Tummie (Shop Around)
Media: Starcom
Klant: Samsung Electronics Benelux
Verantwoordelijk bij klant: Floris Regouin, Geert Mol, Caroline Teengs, Steffany van der Hout